Samochody sportowe są tworzone według różnych filozofii. W Europie samochód sportowy musi być szybki, stylowy i pokazywać status społeczny właściciela. W Azji samochód sportowy musi być trwały i dobrze się prowadzić aby był pożądany. W USA samochodem sportowym jest ten który ma dużą moc pochodzącą z wielkiego (najlepiej doładowanego kompresorem) silnika V8, reszta jest nieistotna.
No właśnie, czy aby na pewno? Jeremy Clarkson podczas tworzenia jednego ze swoich programów na DVD mówił, że jeżeli chcesz przekonać się jak prowadzi się wóz drabiniasty z lat 70-tych to przejedź się aktualną generacją Chevroleta Camaro V8. Jego wypowiedź tyczyła się co prawda V generacji produkowanej w latach od 2009 do 2015, ale w świadomości ogółu ludzi utarło się przekonanie, że w kwestii wykonania i prowadzenia amerykańskich samochodów nie zmienia się nic od lat 60-tych XX wieku, aż do dziś.
Mustang jest dla słabych!
General Motors przespało premierę Ford Mustanga w 1964 roku – który jak wiemy, okazał się gigantycznym, komercyjnym sukcesem – ale inżynierowie Chevroleta niemal natychmiastowo otrzymali polecenie zbudowania konkurenta dla hitu Forda. I trzeba przyznać, że stanęli na wysokości zadania ponieważ już w 1966 roku, w rekordowym czasie ok. 2 lat GM zaprezentowało sportowego konkurenta ze stajni Chevroleta, o dość enigmatycznie brzmiącej nazwie: Camaro.
Camaro było przedstawicielem bardzo działającego na wyobraźnie klientów, segmentu Pony Cars, czyli samochodów typu Coupé, z silnikami V8, oraz zadziornym wyglądem, jednak były one „o rozmiar mniejsze” od wszystkim dobrze znanych Muscle Cars, co miało wpłynąć pozytywnie na prowadzenie się modeli z tej kategorii.
Sama nazwa modelu, czyli Camaro to słowo które Panowie z GM znaleźli w słowniku francusko-angielskim i słowo to ma oznaczać tyle co „ziomek”, „kumpel”. Z biegiem lat utarła się też druga legenda pochodzenia tej nazwy – Camaro to miało być małe, wredne zwierze, które żywi się Mustangami.
Pora wkroczyć w XXI wiek.
Chevrolet Camaro VI generacji to samochód sportowy, który został wprowadzony na rynek w 2016 roku. Wnętrze Camaro SS zostało zaprojektowane z myślą o kierowcach, którzy cenią sobie sportowy charakter pojazdu, ale jednocześnie oczekują wysokiej jakości wykonania. Zastosowanie wysokiej jakości materiałów, takich jak miękka skóra, aluminium i włókno węglowe, sprawia, że kabina prezentuje się bardziej luksusowo.
Fotele przednie są obszerne i wygodne, a ich kubełkowe wyprofilowanie zapewnia doskonałą stabilizację podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. W opcji można również wybrać fotele sportowe Recaro, które są jeszcze bardziej wyprofilowane i zapewniają jeszcze lepsze trzymanie kierowcy i pasażera.
Deska rozdzielcza ma nowoczesny wygląd, z wyraźnymi retro-nawiązaniami do pierwszych generacji Camaro. System multimedialny Chevroleta Camaro VI generacji oferuje wiele funkcji, takich jak nawigacja, radio i systemy informacyjne Apple CarPlay i Android Auto. Jest on łatwy w obsłudze, a wyświetlacz ma duży rozmiar i jest dobrze widoczny zarówno dla kierowcy, jak i pasażera.
Nowoczesne wnętrze
Konsola środkowa jest wykonana z miękkiego tworzywa sztucznego, co dodatkowo podnosi komfort użytkowania. Warto również zwrócić uwagę na kierownicę, która jest trójramienna, z grubym wieńcem, oraz zawsze jest wykończona skórą, co zapewnia wygodny i pewny chwyt.
Dodatkowo, Chevrolet Camaro VI oferuje wiele opcjonalnych dodatków, które poprawiają komfort jazdy. Wśród nich znajdują się m.in. podgrzewane i wentylowane fotele, podgrzewana kierownica, system klimatyzacji, a także system bezkluczykowy dostępu i rozruchu pojazdu.
Wnętrze Chevroleta Camaro to idealny przykład tego, jak można połączyć sportowy charakter samochodu z wysoką jakością wykonania i wygodą użytkowania. Producent zadbał o szczegóły, aby kabina samochodu spełniała oczekiwania kierowców wymagających sportowego designu, ale i jakości godnej nowoczesnego samochodu.
Pewne rzeczy się nie zmieniają.
Chevrolet Camaro to legenda wśród samochodów sportowych, a wersje z silnikiem V8 to prawdziwe monstrum mocy. General Motors już od kilkudziesięciu lat oferuje silniki V8 typu OHV i przez dekady doprowadził ich konstrukcje niemalże do perfekcji. Ostatnia generacja Chevroleta Camaro oferuje dwie wersje silnikowe V8, które zachwycają swoją wydajnością i dźwiękiem.
LT1: Silnik LT1 to 6,2-litrowy V8, który generuje moc 466 KM i moment obrotowy wynoszący 630 Nm. To wystarczająca moc, aby zadowolić większość entuzjastów samochodów sportowych. Camaro z tym silnikiem osiąga maksymalną prędkość ponad 250 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje mu zaledwie 4 sekundy. Silnik jest wyposażony w system DOD, który automatycznie wyłącza połowę cylindrów w celu oszczędności paliwa podczas jazdy kiedy niema dużego zapotrzebowania na moc. Silnik LT1 jest montowany w standardowych modelach Camaro SS i oferuje wyśmienitą kombinację mocy i oszczędności paliwa.
Silnik LT4
to wersja o większej mocy od silnika LT1 i jest montowana w modelu Camaro ZL1. LT4 generuje aż 650 KM mocy i moment obrotowy wynoszący 868 Nm, co czyni go jednym z najmocniejszych silników V8, które są dostępne w samochodach sportowych. Silnik LT4 jest wyposażony w system doładowania sprężarka mechaniczną (tzw. kompresorem), co umożliwia jeszcze szybsze przyspieszenie i jeszcze większą moc. ZL1 osiąga 0-100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, co czyni go jednym z najszybszych samochodów sportowych na rynku. Silnik LT4 oferuje również zintegrowany system chłodzenia, który pozwala na lepszą wydajność podczas jazdy na torze i na dłuższych dystansach.
W obu wersjach silnikowych LT1 i LT4 zastosowano technologię Direct Injection, która zapewnia lepszą wydajność i oszczędność paliwa. Dodatkowo, oba silniki są dostępne z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, co pozwala na bardziej personalizowaną jazdę. Także pomimo konstrukcji OHV rozrządu silnika, pamiętającej pierwszą generację Camaro, jest to silnik uzbrojony w najnowsze technologie, takie jak wymienione wcześniej wtrysk bezpośredni, system odłączania cylindrów, czy elektronicznie sterowane doładowanie kompresorem.
Europejski Amerykanin.
Kiedyś główną konkurencją dla Chevroleta Camaro był Ford Mustang oraz Dodge Challenger, natomiast z biegiem lat czasy się zmieniły, a samochody typu pony cars zaczęły konkurować również z europejskimi samochodami sportowymi. Głównie są to modele takich marek jak M4 Competition od BWM, Mercedes C63s AMG, czy Audi RS5 Quattro.
Samochody te są konkurencyjne pod względem mocy, osiągów, czy napędu. Europejskie samochody sportowe wyposażone są najczęściej w silniki turbodoładowane o mocach od ponad 400 KM, do ponad 500 KM, przekazywana na tylne koła przy pomocy najczęściej automatycznych skrzyń biegów. Moc Camaro SS generowana przez jego wolnossące 6.2 V8 wynosi 466 KM i może być przekazywana na tylne koła za pomocą manualnej 6 biegowej skrzyni, lub za pomocą 10 biegowej automatycznej skrzyni biegów, co idealnie się wpisuje pomiędzy europejską (głównie niemiecką) konkurencję.
Niestety to już koniec
Samopoczucie podczas prowadzenia Chevroleta Camaro SS przywodzi na myśl właśnie najbardziej BMW M4, ponieważ jest to narowisty samochód o wyczuwalnej, dużej sztywności nadwozia, wyposażony w układ kierowniczy z którym samochód bardzo przyjemnie i precyzyjnie zmienia kierunek jazdy nadawany krótkimi ruchami kierownicy, a ponad to bez problemu nadaje się do codziennej jazdy i nie męczy przy tym kierowcy.
Podsumowywując Chevroleta Camaro SS V8, to przeszedł on długą drogę od momentu swojej premiery, jednakże pomysł na ten samochód był konsekwentnie realizowany i rozwijany, dzięki czemu może on dzisiaj stawać w szranki z topowymi graczami ze swojego segmentu i walczyć z nimi jak równy z równym. Camaro SS to naprawdę świetny samochód sportowy, szkoda, że obecna generacja jest jego ostatnią.